دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

هنگامی که اختلالی در سیم کشی ساختمان شما بوجود می آید اولین چیزی که برای شروع تعمیر و ترمیم به آن نیاز دارید، ابزار سیم کشی ساختمان است که اغلب بصورت مجموعه ای وسایل، تحت عنوان جعبه ابزار جمع آوری می شوند و لازم است نام و کاربرد هر یک را بدانید تا در سیم کشی ساختمان به نتیجه دلخواه برسید بنابراین برای آگاهی بیشتر در خصوص لیست وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

انواع وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان

همانطور که گفته شد ابزارآلات و وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان باید همراه هر برقکار یا مهندسی باشند تا با تکیه بر آن ها و استفاده از مهارت های شخصی، راه حل های ایمن برای انواع اختلالات در سیم کشی ساختمان بیابند. حال می خواهیم به معرفی وسایلی که کاربردهای بیشتری در وضعیت پرخطر دارند و هنگام سیم کشی نیاز پیدا کردن به آن ها اجتناب ناپذیر است، بپردازیم

سیم کش

این ابزار، شبیه انبردست است و برای کندن یا برداشتن پوشش بیرونی عایق استفاده می شود تا بتوان هسته مرکزی را از طریق لحیم کاری، به پایانه ها یا کانکتورها متصل کرد. بر اساس وظیفه اصلی سیم کش ها که برداشتن عایق سیم و کابل است، اغلب از آن ها برای قطع کردن عایق سیم هایی با اندازه متوسط 10 تا 16 گیج استفاده می شود. همچنین برخی از انواع سیم کش ها توانایی کندن عایق سیم با گیج 26 را نیز دارند. برای اطلاعات بیشتر پیرامون انواع عایق سیم و از جمله کابل کسری به وب سایت سیم و کابل ستایش مراجعه کنید.

سیم کشی و ابزارآلات مورد نیاز آن

انواع سیم کش ها عبارتند از:

سیم کش های قابل تنظیم

این نوع از سیم کش هم قابلیت سیم کشی و هم چیم کردن را دارند.

سیم کش های برش دهنده سه گانه

برای کابل کشی و سیم کشی کابل های ضخیم تر و یا سیمی که عایق سختی دارد استفاده می شوند و با استفاده از یک حرکت مارپیچی خاص این کار را انجام می دهند.

انبردست های سیم کش

یکی از وسایل مورد نیاز سیم کشی، انبردست های سیم کش می باشند که دارای فک های جدا کننده ای هستند و برای کابل های ضخیم و چند هسته ای استفاده می شوند.

سیم کش غلاف بردار

نوعی از سیم کش ها که برای ایجاد یک برش حلقه منظم با استفاده از یک حرکت چرخشی استفاده می شوند.

سیم کش های خودکار

اگر قصد قطع سریع سیمی را دارید می توانید از این نوع سیم کش استفاده کنید چرا که با داشتن تیغه های خود تنظیم شونده، با یک بار اعمال فشار عایق و سیم را قطع می کنند.

سیم کش های دستی

رایج ترین نوع سیم کش و همچنین مدل استاندارد سیم کش هستند که معمولا یک دسته فنری و قفل ایمنی دارند. شاید سیم کش را با نام های کابل کش و سیم کش کابل نیز بشنوید.

پیچ گوشتی عایق

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز سیم کشی، استفاده از پیچ گوشتی به عنوان یکی از قدیمی ترین وسایل است و در جعبه ابزار هر مردی می توانید نوعی از آن ها را مشاهده کنید و با این وجود هنوز هم برای کسانی که دائما با برق و وسایل برقی سر و کار دارند یک ابزار ضروری محسوب می شود که در بازار اندازه ها و اشکال مختلفی از آن یافت می شود و هر کدام با نوع خاصی از پیچ ها سازگارند.

طریقه ساز و کار پیچ گوشتی ها ساده است، آن ها از اعمال گشتاور یا همان نیروی چرخشی برای باز کردن پیچ ها استفاده می کنند. دسته ها در پیچ گوشتی های برقی به طور کاملا ایمن عایق بندی می شوند تا محافظت را به حداکثر برسانند.

پیچ گوشتی و ابزارآلات

انبردست

انبردست یکی دیگر از وسایل مورد نیاز سیم کشی ساختمان است که کارهای زیادی می توان با آن انجام داد و برای انجام بسیاری از کارهایی که نیاز به نیروی چرخشی دارند از آن استفاده می شود چرا که تطبیق پذیری بالایی دارد و قدرت دست شما را چندین برابر می کند.

جنس انبردست ها عموما از فولاد است تا فک یا دندانه های آن استحکام بیشتری برای اعمال فشار داشته باشند و به راحتی تخریب نشوند. از انبر برای برش، پیچاندن، خم کردن، نگه داشتن و گرفتن سیم و کابل استفاده می شود. در ضمن دسته های انبرها عایق هستند تا نقش ضربه گیر و همچنین محافظ را ایفا کنند.

انبردست ها نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

انبردست بینی بلند

این نوع انبردست ها دندانه های مخروطی بلندی دارند و از آن ها برای گرفتن اجسام کوچک و سیم های ریز استفاده می شود، همچنین بیشترین کاربرد آن ها در فضاهای تنگ است.

انبر ترکیبی

این نوع انبرها چند کاره هستند و از آن ها برای برش سیم، جدا کردن عایق و گرفتن اجسام استفاده می شود.

انبر پمپ آب

این نوع انبردست که می تواند در لیست وسایل مورد نیاز سیم کشی قرار گیرد، با نام های مفصل لغزنده، انبر زبانه و انبردست قابل تنظیم، شناخته می شود و دارای یک فک پایین متحرک است که از طریق آن دهانه دستگیره تنظیم می شود همچنین از این انبر برای پیچ ها، مهره ها و بست ها استفاده می شود.

انبر جانبی

برای برش سیم های برق و میخ های کوچک استفاده می شود.

انبر قفل

برای زمانی که قصد کار کردن با فلزات را دارید ایده آل هستند.

انواع انبردست

نوار برق

یکی دیگر از انواع وسایل مورد نیاز سیم کشی، نوار برق است. در هنگام کار با سیم ها و کابل ها احتمال زیادی دارد که با سیم های بدون پوشش یا اصطلاحا” سیم لخت” مواجه شوید یا بعد از اتمام کار خود بخواهید سیم ها را با پوششی، عایق بندی کنید. نوار برق برای عایقبندی سیم هایی حاوی جریان استفاده می شوند که به آن نوار عایق یا نوار الکتریکی نیز می گویند.

 

این نوار میزانی از چسبندگی دارد و برای مقاومت در برابر سایش، گرما، مایعات و حفاظت از رساناهای خطرناک در سیم کشی استفاده می شود. نوار برق از جنس ترکیب مواد مختلفی شامل PVC (پلاستیک)، وینیل، فویل مس و پارچه شیشه ای است و در رنگ، عرض، ضخامت، مقاومت در برابر دما، قدرت چسبندگی و میزان عایقبندی با یکدیگر متفاوت هستند.

رنگبندی نوارهای عایق به برقکاران این امکان را می دهد که متناسب با کاری که انجام می دهند مناسب ترین چسب را انتخاب کنند. رایج ترین رنگی که در میان نوارهای برق در زندگی روزمره مشاهده می شود نوار سیاه است که برای عایق بندی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد و نقطه خنثی با ولتاژ پایین را در یک مدار نشان می دهد.

آچار

گاهی می شنویم کسی که همه کار از دستش بر می آید را آچار فرانسه صدا می زنند! آچارها که از جمله ابزارهای مهم به حساب می آیند در لیست وسایل مورد نیاز سیم کشی قرار می گیرند. برای کسی که به طور دائم نیاز به شکل دادن یا وصل کردن پیچ و مهره و اتصالات مشابه آن دارد بسیار کارآمد هستند و قطعا بدون آچار، جعبه ابزار شما نقص بزرگی خواهد داشت.

از آنجایی که انواع مختلفی پیچ و مهره ها ساخته شده است، حضور انواع مخلتف آچار، چندان عجیب نیست و برای شل و سفت کردن هر مهره یا پیچ از آچار متناسب با آن استفاده می کنند. اهمیت این تناسب زمانی مشخص می شود که از آچارها در انجام یک کار حیاتی استفاده شود.

مدل های رایج آچار عبارتند از:

آچار قابل تنظیم

آچار قابل تنظیم از طریق فک متحرکی که دارد می تواند به اندازه پیچ یا مهره مورد نظر در بیاید و به همان اندازه تنظیم شود.

آچارهای با انتهای باز

این آچارها دو گیره C شکل در دو طرف دهانه دارند و به ندرت از آن ها استفاده می شود.

  • ۰۲/۰۷/۳۰
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی