دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر در دسته سیستم‌های اعلام حریق اتوماتیک قرار دارد. این سیستم‌ها رفتار هوشمندانه‌ای در کشف حریق دارند. منظور از رفتار هوشمندانه این است که سیستم‌های مذکور پس از تشخیص آتش سوزی و اطلاع رسانی به افراد، آژیرهای خطر را به صدا درمی‌آورند، با نزدیک‌ترین مرکز آتش‌نشانی تماس برقرار می‌کنند، تابلوهای خروج اضطراری را روشن می‌نمایند، قفل درهایی را که لازم است در حین حریق گشوده باشند باز می‌کنند یا درهایی را که بایستی بسته باشند قفل می‌نمایند و سیستم اطفای حریق را فعال می‌کنند.

همان‌طور که از نام سیستم‌ اعلام حریق آدرس پذیر برمی‌آید، این سیستم‌ها قابلیت آدرس‌دهی به اجزای تشکیل دهنده خود دارند. اصلی‌ترین جزء هر سیستم که به منزله فرمانده سیستم می‌باشد، تابلوی کنترل آن است و هر دستگاهی که به تابلوی کنترل سیستم متصل است، یک کد منحصر به فرد دارد که نشان‌دهنده آدرس و محل آن دستگاه است. در هنگام بروز حادثه آتش سوزی، تابلوی کنترل با استفاده از آدرس‌ دستگاه‌هایش به آتش‌نشان‌ها کمک می‌کند تا محل حریق را شناسایی کنند و حتی نشان‌ می‌دهد که کدام دستگاه سیستم دچار حریق شده‌است. این ویژگی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر منجر به کاهش زمان جست‌وجو برای مکانیابی آتش سوزی، نجات جان افراد محبوس در فضای حادثه و کاهش تلفات مالی گردیده‌است.

خطای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر: هرکدام از آلارم‌های کاذب سیستم اعلام حریق یا خطاهای سیستم اعلام حریق بیان کننده مواردی است که ما در زیر به تحقیق آن و طریقه‌ی رفع خطا در سیستم‌های اعلام حریق میپردازیم. می‌توان گفت که تجهیزات اعلام حریق یکی از حساس‌ترین مجموعه‌های عملیاتی و اندازه گیری میباشد. سیستم‌های اعلام حریق تکلیف بسیار سخت و حساسی دارندکه با توجه به آن باید در محافظت وتعمیر سیستم اعلام حریق بسیار جدی و آگاه باشیم و با خطاهایی که احتمال دارد در سیستم اعلام حریق رخ دهد آشنایی داشته باشیم.

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق
موضوعاتی که امروز میخواهیم به آن بپردازیم از دو استاندارد مهم جهانی NFPA72 و BS ۵۸۳۹ Part1 است. همانگونه که در بالاگفته شد سیستم‌های اعلام حریق حساسیت بسیار زیادی دارند به همین علت همه‌ی خطاهای موجود و آلارم‌های ناخواسته باید نسبت به نوع آلارم باشد. و زمان دقیق آن مشخص شود تادر موقع سرویس تجهیزات مشکل سیستم را بررسی کنند. همانطور که می‌دانید اکثر پنل‌ها حافظه دارند ولی به دلایلی که شامل:

۱. قطع برق منبع تغذیه
۲. قطع باطری پشتیبان
۳. دستکاری افراد ناوارد
پاک شدن حافظه سیستم امکان‌پذیر نیست. که ما در اینجا می‌فهمیم بهترین موضوع برای درج خطاهای سیستم اعلام حریق این است که موارد را ثبت کنیم.

خطای سیستم اعلام حریق
می‌توان گفت کلا همه‌ی اعلام‌های حریق که آتش سوزی در آن اتفاق نمی‌افتد و فقط باعث به صدا درآمدن آژیر می‌شود به آن آلارم یا خطا می‌گویند. مسلماً می‌توان گفت در این وضع به طور اشتباه به آن آلارم کاذب یا (FAULT ALARM) می‌گویند. به طور کلی آلارم‌های سیستم اعلام حریق به دو نوع تقسیم می‌شوند:

آلارم‌های ناخواسته: در این نوع آلارم عواملی به جز آتش سوزی سیستم را فعال می‌کند.

عاملهایی مانند: (دود ماشین، دود سیگار، حرارت بخاری و…) باعث بروز آلارم می‌شوند. دراین مورد آلارم یک عامل برای فعال شدن آژیر وجود داشته است ولی این عامل حریق نمی‌باشد.

آلارم بر اثر اشتباه پنل، دتکتور و شستی: این نوع آلارم به دلیل اشتباه در یکی از تجهیزات اعلام حریق مانند پنل، دتکتور و یا شستی اتفاق می‌افتد که آن را آلارم کاذب می‌نامند.

عواملی مانند: (جریان گذرا در مدار کشف حریق، سوختن دتکتور، جریان باد و…) باعث می‌شود آلارم کاذب به وجود آید.

لینک های مرتبط:
سیستم اعلام حریق آدرس پذیر    
اعلام حریق آدرس پذیر    
اعلام حریق هوشمند    
پنل اعلام حریق آدرس پذیر    
سیستم اعلام حریق هوشمند

 

  • ۰۲/۰۷/۱۸
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی