دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

دنیای دانش

به روزترین اخبار و اطلاعات در خصوص حوزه های روز دنیا

پیوندها
  • ۰
  • ۰

تابلو برق شامل محفظه‌ای است که در سیستم الکتریکی؛ قطعات مختلف مدار را برای کنترل برق در خود جای داده است و مانع از تاثیر مخرب عوامل محیطی بر روی این قطعات و بروز خطرات احتمالی در محیط برای افراد می‌گردد. به بیانی دیگر تابلو برق در صنایع؛ کاربردی گسترده داشته و به منظور حفاظت و کنترل مدار در یک سیستم قدرت استفاده می‌شود. تابلو برق‌ صنعتی به منظور برق رسانی در ساختمان‌ها و انواع تجهیزات صنعتی از جمله پمپ‌ها، موتورها و طیف گسترده‌ایی از تجهیزات الکتریکی دیگر به کار گرفته می‌شود.
 تابلو برق‌ صنعتی بر اساس فاکتورهای خاصی طراحی و تولید می‌شود و جنس آن‌ عموما هم از فلز و هم ترکیبات غیر فلزی است. تابلو برق صنعتی در انواع تک فاز و سه فاز تولید شده است که اکثر مصرف کنندگان تابلو برق صنعتی از نوع سه فاز آن استفاده می‌کنند؛ زیرا این مدل از تابلو برق صنعتی دارای توان بالاتری نسبت به انواع تک فاز است.تابلو برق عموماً منجر به کمتر شدن هزینه‌های سیستم می‌شود و تعمیرات تابلو برق در کل امری مشکل‌ساز است. از کاربرد کلی تابلو برق می‌توان به حداکثر ایمنی فرد در برابر انواع مختلف آسیب‌ها و حوادث مانند برق‌گرفتگی و یا انفجار اشاره نمود.
از تابلو برق اکثراً در بیشتر مکان‌ها یا پروژه‌های مختلف همانند کارخانه‌های صنعتی و تولیدی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌های نفت و گاز، پروژه‌های عمرانی، قطار و مترو، مکان‌های ساختمانی و … استفاده می‌شود. تابلو برق‌ معمولاً شامل جریان‌های برقی بسیار مناسب بوده و این مورد در اصل سبب به وجود آمدن اتصالی ایمن خواهد شد.
دلایل مهمی که نباید تابلو برق بی کیفیت را خریداری کنیم؟
کیفیت تابلوهای برق  اهمیت زیادی دارد؛ زیرا یکی از بخش‌های اصلی ساختمان محسوب می‌شود. خرید محصول بی کیفیت، خسارت‌هایی به دنبال دارد که از مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

در خریدی که به علت ارزان بودن یا هر چیز دیگر باشد، امکان بی کیفیت بودن اجزای اصلی وجود دارد. با این وجود خطاهایی که در برق ایجاد شده، شاید به درستی شناسایی نشود. پس این موضوع ممکن است باعث آسیب دیدن قسمت‌هایی از تابلو برق و اتصالی و خرابی در ساختمان را در پی دارد.
استفاده از کالای بدون کیفیت، موجب آسیب به بخش‌های مختلف آن می‌شود و در صورتی که قطعه سیم کوچکی صدمه ببیند، احتمال آسیب به اجزاء دیگر نیز وجود دارد و برق کل یا بخشی از ساختمان را نیز ممکن است قطع کند.
زمانی که یک محصول بی کیفیت کارکرد خوبی ندارد، ممکن است موجب بروز اتصالی و آسیب رسیدن به لوازم برقی شود که با وجود هزینه‌های سنگین لوازم برقی و بدون داشتن محافظ برق با یک اتصال کوچک خرابی و خسارت‌های زیادی را به بار می‌آورد.
بدترین حالتی که استفاده از یک تابلو برق با قطعات نامناسب در پی دارد، آتش سوزی است. این اتفاق زمانی بروز می‌کند که فشار برق وارد بر قطعات آن بیش از اندازه تعیین شده است که عملکرد اجزاء را دچار اختلال می‌کند و یک جرقه یا اتصال موجب آتش گرفتن وسیله یا ساختمان می‌شود و خسارت‌های سنگینی را به همراه دارد.

معیارهای اصلی خرید تابلو برق دانوب
در زمان خرید تابلو برق باید معیار‌های اصلی را برای انتخاب درست در نظر گرفت، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

ظرفیت و مدل: اولین نکته در زمان خرید، انتخاب مدل مناسب و مورد نیاز برای کسب و کار و یا ساختمان مسکونی و تجاری است. چون انواع تابلو برق در مدل‌های روکار، توکار، داخلی، بیرونی، ایستاده و دیواری موجود هستند، که سطح ولتاژ متنوعی دارند. همچنین با توجه به کاربرد در نوع تک‌فاز با استفاده خانگی و سه فاز در مصارف دیگر تولید می‌شوند. بنابراین با توجه به شرایط و محل استفاده، برای داشتن یک انتخاب خوب، راهنمایی‌های لازم در این زمینه را از متخصصین دریافت کنید.

متریال ساخت: جنس بدنه و اسکلت تابلوهای برق متشکل از مواد مختلفی مثل پلاستیک و فلز است که بیشتر از فلز و آلومینیوم ساخته شده است. پس قبل از خرید مواد استفاده شده در بدنه، قطعات نگه‌دارنده داخلی، مقاومت و شرایط نصب محصول را بررسی کنید.

اندازه و ابعاد: اندازه معیار مهم دیگر در تهیه تابلو برق است که به ساختار تجهیزات الکتریکی ارتباط دارد. محیط نصبی کوچکی که محدودیت فیزیکی دارد، مدل‌های کوچکتری نیاز دارد. ولی در صورتی که در آینده قصد دارید تجهیزات الکتریکی ساختمان خود را توسعه دهید، پس با در نظر گرفتن فضای آن، مدل‌ بزرگتری خریداری کنید که قابلیت‌های لازم را داشته باشد.
 

  • ۰۲/۰۴/۳۱
  • ساناز برکت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی